PSA testi öncesi nelere dikkat edilmelidir?

Erkeklerde prostat bezi ile ilgili bazı hastalıkların tespiti ve tedavinin izlenmesi amacıyla PSA testi yapılır.  

PSA testi prostat bezi tarafından üretilen PSA’nın miktarını belirleyerek prostat bezi ile ilgili bir problemde teşhis veya tedaviye yardımcı olur.

Ancak PSA testinin vücuttaki gerçek PSA miktarını göstermesi için PSA tahlil öncesi dönemde bazı şeylere dikkat etmek gerekir. Eğer bunlara dikkat edilmezse çıkacak yüksek PSA düzeyleri nedeniyle gereksiz bazı işlemler yapılabilir ya da en azından PSA testinin tekrar yaptırılması istenebilir.

Bu sebeple PSA testi öncesi aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi gerekir. 

psa testi

PSA hangi durumlarda yükselir?



Prostat büyümesi,

Prostat enfeksiyonları,

Prostat iltihaplanmaları,

Prostat kanseri.

Görüldüğü gibi PSA yüksek çıktığında hemen prostat kanseri düşünülmemelidir. Zira prostat enfeksiyonlarında veya prostat büyümesinde de PSA yükselmektedir.

PSA testi öncesi nelere dikkat edilmelidir?


Erkekler PSA testi yapılmadan önceki 48 saat içinde boşalmamalıdır. Cinsel ilişki sırasında boşaltılan meni geçici olarak PSA yükselmesine sebep olabilir. Bu sırada yapılan PSA testi sonucu yüksek sonuçlar elde edilebilir. Bu durum gereksiz bazı girişimler yapılmasına yol açabilir.

Geçen 6 hafta içinde prostat biyopsisi yapılmış olanlar da PSA testi yaptırmamalıdır. Bu sebeple PSA testi ya biyopsiden önce ya da prostat biyopsisi üzerinden 6 hafta geçtikten sonra yapılabilir.

İdrar yolu enfeksiyonu olanlar PSA testi yaptırmamalıdır. PSA testi enfeksiyon geçtikten sonra yapılmalıdır.

PSA testinden önceki 48 saat içinde ağır egzersiz de yapılmamalıdır.

Yorumlar

  1. merhaba,
    yaşım 59 bazı şikayetlerim vardı psa testi yaptırdım, psa 4.5 çıkınca panik yaptım ocak ayında ultrason çektireceğim doktor istemişti, bu arada sitenizdeki yazıyı görünce biraz rahatladım, ben haftada 4 gün fitnes yapıyorum tahlilden bir gün önce ağır spor yaptım,birde doktor tahlilden önce makattan muayene yaptım sanırım bu sonucun biraz fazla çıkmasına neden olmuş ,yazınızdan bunu anladım umarım yanılmıyorumdur,yazı için teşekkür ederim

    YanıtlaSil

Yorum Gönder